hur fungerar instinkter?

Är våra sinnen anpassade för att överleva eller för att samla information? jag tycker att det är lite konstigt att vi bara kan se vissa färger, höra vissa Hz och känna så olika. Om vi inte hör det vi söker, betyder det då att det vi söker inte finns? Om vi inte ser någon annan i rummet, betyder det då att vi är ensamma? Nja... Om jag vore färgblind så betyder ju det att jag inte ser färger som andra ser, färgen existerar för alla utom mig. Är jag färglös då? Samma sak gäller döva. Om jag inte känner kyla betyder det att det bara finns värme då? Nej givetvis inte, men hur fungerar det när vi tar till våra naturliga överlevnadsinstinkter? Känner vi fara eller duckar vi för allt som ser obekant ut? Är magkänslan verklig? Modersintinkten är den olika från mamma till mamma? Det finns väl ingen mall för hur en instinkt yttrar sig i praktiken vad jag vet, men jag är övertygad om att den är individuell. Folk brukar som oftast bli väldigt egoistiska när saker och ting börjar gå snett, är det en instinkt? Jag ville bara hacka ner några rader om mina tankar kring ämnet... Kommer knappast hitta några lösningar inatt så, ha det gott!

M




Kommentarer
Postat av: Tessalisa

Ja det är 01.44 på natten som den där typen av djupfilosofiska tankar brukar dyka upp som ett brev på posten. ;-)



Det är i krissituationer och när oväntande saker händer som vi får se prov på instinkter och klart att instinkten är individuell! se bara hur olika människor kan reagera vid samma sorts kris, en olycka t.ex. Vissa behåller huvudet kallt och handlar rationellt, andra blir stirriga eller fokuserar på helt fel saker (typ skråman på bilen fastän ett barn ligger för döden på vägen o.s.v)

2008-09-08 @ 15:45:14
Postat av: Hanna

Det är den här typen av inlägg jag uppskattar som mest hos dig =)

2008-09-11 @ 22:08:57
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0