ingen el, inget internet, inga brott?

Nu är jag tillbaks efter en skön semester på landet, hur klarade man sig förr utan internet och mobiltelefoner? Tänk bara hur smidigt det hade gått för de legendariska knarklangarna på 70-talet om de varit utrustade med en mobiltelefon i varje ficka och en någorlunda snabb uppkoppling till nätet... Då hade Escobar inte bra vart störst, han hade vart helt oslagbar! Innan internet så kunde man utan större problem lura banken på 100miljoner om man hade en någorlunda hållbra idé. Man kunde övertyga poliser om att de tagit "fel" kille utan att det hade kunnat kontrollera uppgifterna med Interpol. Och hur jobbade killarna på CSI innan datorerna? Det är bara några elektroniska övervakningsutrustningar och DNA-register som gör det lite svårare att begå brott idag, men är man lite listig så kan man givetvis undvika att hamna både på film och i olika register. och FRA-lagen! Jo jag är säkert kollad bara för att jag skrev nåt om Interpol, det kan jag väl bjuda på för om jag kodat mina meddelanden så hade dem inte haft en chans där heller... Teknologin blir bara mer och mer avancerad för varje dag och man gör vad man kan för att hindra bovar och annat löst folk att nå sina mål. Men så länge som det finns människor som fattar beslut och inte datorer, så kommer folk att bli manipulerade och lurade tills vi låter datorerna ta över och omyndigförklarar oss själva genom att låta datorerna avgöra om vi blir utsatta för en talför skurk ,eller en snäll tant med ärliga avsikter, för bovarna kan ju inte vinna? Här sitter vi idag med mobilen i ena handen och MSN i den andra, troligtvis på mobil nr två eftersom man har en privat och en på jobbet. Vi lämnar så mycket spår efter oss varje dag att en grupp människor skulle kunna kopiera dina vanor och behov på ett så exakt sätt, att de utan större ansträngningar skulle kunna lura in dig i en "anpassad" påhittad värld, och du skulle inte förstå att du blivit lurad.

Folk litar för mycket på tidslås och trevliga människor.

M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0